Een dag in het leven van Carmen Dorlo - Chef Online bij Hart van Nederland

Een dag in het leven van Carmen Dorlo, chef online bij Hart van Nederland

Iedere maand vertelt een media-professional hoe een werkdag eruitziet. Vandaag is Carmen Dorlo aan het woord, chef online bij Hart van Nederland.
Carmen Dorlo werkt al een jaar als chef online bij Hart van Nederland. Daar is ze verantwoordelijk voor alles wat met de online tak van het nieuwsprogramma te maken heeft: van strategie tot inhoud en van personeelszaken tot personeelsfeest. Carmen is een digitale journalist in hart en nieren die altijd bezig is met innovatie en veranderingen in de journalistiek. Hiernaast is ze ook gek op reizen en koken. Het leukst? Die drie passies met elkaar kunnen combineren. En soms lukt dat zelfs.

De dag van…
Op de achtergrond hoor je zachtjes het geluid van het ANP persalarm. Langzaam maar zeker wordt het geluid harder. Voor een journalist betekent dit één ding: er is groot nieuws en we moeten nu handelen. Waar het normaal op de redactie rommelt, is het nu stil: we moeten zo snel mogelijk dit grote nieuws brengen.

Als journalist leef je voor zulke dagen. In mijn 12 jaar in de journalistiek maakte ik ze mee als stagiair, redacteur, eindredacteur en nu als chef online. Het harde werken met het hele team is wat deze dagen zo indrukwekkend maakt.

‘’Een eindredacteur roept naar een redacteur welk artikel hij of zij wil, de redacteur gaat snel schrijven, de videoverwerker kijkt welke beelden er al zijn en de social redacteur zet al het nieuws weg op die kanalen. Ondertussen is communicatie en onderzoek alles.’’

Hoe leuk ik het ook vind om onderdeel te zijn van deze wisselwerking, vind ik het nog leuker om het nu mee te maken als chef. Het maakt me heel trots om te zien hoe iedereen op elkaar is ingespeeld, hoe snel keuzes worden gemaakt en welke mooie dingen er worden neergezet.

Maar zo’n spannende nieuwsgebeurtenis is er niet elke dag.

Eigenlijk is elke dag als chef online anders. Ik houd me met verschillende dingen bezig en heb contact met meerdere afdelingen van het bedrijf. Maar twee dingen hebben mijn absolute prioriteit: ervoor zorgen dat iedereen in mijn team zich goed voelt, kan groeien en bij mij terecht kan en dat onze website er zo goed mogelijk voor staat qua inhoud en cijfers.

‘’Op deze dag ben ik daarmee bezig door middel van een brainstormvergadering, het opnemen van een explainer, een SEO-meeting, een CRO-experiment en een analyse van de maandcijfers.’’

Brainstormvergadering
In de dagelijkse brainstormvergadering denken we na over mogelijke artikelen en video’s. Veel input komt van onze social redacteuren - zij zoeken uit wat er leeft bij andere media en welke reacties bij ons binnenkomen. Een van de ideeën vandaag: waar moet je eigenlijk op letten als je iets koopt bij een failliet bedrijf? Naar aanleiding van de faillissementsuitverkoop van BCC en Big Bazar.

Explainer opnemen
Daarna ga ik door naar de opnamen van een explainer - ook een online project dat we dit jaar zijn begonnen. De voorbereiding, het redactiewerk en het storyboard, is al klaar. Vandaag filmen we met presentator Marlou. Het onderwerp: hoe gevaarlijk is een wolf eigenlijk en wat moet je doen als je oog in oog staat met het dier?

We filmen deze explainer niet in een greenscreenstudio maar in de buitenlucht, dus gaan we met presentator en camera naar het bos. Daar zijn we ongeveer een uur bezig met het opnemen, elke scène op een andere plek en rekening houdend met de graphics die later worden toegevoegd.

Eenmaal binnen kiezen we de beste beelden en sturen we die naar de graphics-afdeling. Die collega’s maken de explainer helemaal af.

Lunch, belangrijk!
Dan is het tijd voor lunch! Bij eerdere journalistieke banen schoot de lunch er wel eens bij in vanwege de drukte, maar hier lunchen we elke dag met een groepje collega’s. Belangrijk!

A/b-test
De rest van de middag loop ik van meeting naar meeting. De eerste meeting gaat over een grote a/b-test die momenteel loopt. Bij dat experiment krijgt de ene lezer van de website voorpagina A te zien en de andere lezer voorpagina B, en verschillen op die voorpagina’s elementen. Zo is bij de ene lezer de kop van een artikel groter, of staat de video op een andere plek. Ook testen we de behoefte aan hele nieuwe elementen, bijvoorbeeld losse video’s op de voorpagina.
De afgelopen maanden zijn er al veel dingen veranderd aan de vormgeving. Zo ziet onder meer onze top 3 er anders uit, is de voorpagina flink ingekort en zijn we begonnen met het maken van een aparte pagina voor onze beste verhalen (het beste van Hart) en een pagina voor artikelen waarin we mensen adviezen geven over onderwerpen die gerelateerd zijn aan het nieuws (Advies & Tips).

Gevonden worden op Google
De volgende meeting zit ik met een aantal collega’s die gespecialiseerd zijn in data-analyse en SEO - goed gevonden worden op Google. Als nieuwswebsite wil je natuurlijk dat mensen je artikelen vinden op Google, dus dit is een belangrijk aspect van mijn baan.

Elke twee weken zitten wij samen om te kijken waar we nog kunnen verbeteren op SEO-gebied. Een aantal voorbeelden: we hebben speciale overzichtspagina’s voor bepaalde onderwerpen gemaakt, schrijven vaak artikelen op basis van Google Trends (welke vragen leven er nog?) en we linken meer naar andere Talpa Network-merken.

Ook is het leuk om te merken dat het daadwerkelijk zin heeft: het afgelopen half jaar zijn de cijfers vanuit Google meer dan verdubbeld.

Successen vieren
En die successen moet je natuurlijk vieren, iets wat ontzettend belangrijk is. We hebben met het online team veel mooie dingen de afgelopen maanden neergezet en meerdere cijferrecords verbroken, dus de taartenwinkel weet inmiddels wie ik ben.

Rondleiding
We naderen het einde van de dag en ik heb nog één afspraak staan: met Rose, Lead Corporate Brand van Talpa Network (waar Hart van Nederland onderdeel van is). Zij heeft een rondleiding bedacht voor het bezoek van het ANP dat ik binnenkort ontvang en we lopen deze rondleiding samen. Zo kom ik erachter dat er onze greenscreenstudio (waar Hart en Shownieuws wordt opgenomen) een oude orkestbak is, een vergaderruimte ín de vijver is gebouwd en een deel van een tientallen jaren oude tunnel nog gebruikt wordt. Erg leuk!

Zo komt er een einde aan deze dag. Ik pak mijn spullen bij elkaar, zet mijn favoriete podcast op en loop naar het station. Perfect om even los te komen van het werk. Hopelijk was dit een interessant inkijkje!







Publicatie datum: februari 2024