Een dag uit het leven van Senior Brandmanager Elles van Aarle

Iedere week vertelt een media-professional hoe een werkdag er uit ziet. Deze week is het woord aan Elles van Aarle, Senior Brandmanager bij KosMos Uitgevers.


Elles van Aarle werkt als Senior Brandmanager bij Kosmos Uitgevers, de grootste lifestyle uitgeverij van Nederland. Hier is zij sinds vier jaar verantwoordelijk voor de marketing & promotie van onder meer bestsellerauteurs als Karsu, Charlotte Labee en Jord Althuizen. Ze houdt niet van stilzitten en is in haar vrije tijd veel bezig met muziek, koken en het beluisteren van podcasts. Gelukkig is daar ook in haar werk veel ruimte voor, zoals je kan lezen in onderstaand fragment over een van haar werkdagen.

07:45 Opstarten met een kopje koffie
Vandaag start ik vroeg voor mijn doen. Ik vind het heerlijk om ’s ochtends vanuit huis onder het genot van een bakje koffie in alle rust mijn mails te bekijken en beantwoorden. Ook vandaag weer een volle inbox met voornamelijk veel persaanvragen voor de auteurs met wie ik samenwerk. Ik vind het belangrijk om zaken zo snel mogelijk op te pakken en te reageren.

08:30
Een stralende zonnige dag, dus niets houdt mij tegen om de fiets te pakken en richting kantoor te gaan. Met de ‘Young Ones’ podcast (aanrader!) in de oren doorkruis ik de stad en ondertussen stel ik de prioriteiten voor deze dag en de rest van de week voor mezelf vast.

09:00
Meteen goed nieuws op kantoor. Mijn redactiecollega Bert vertelt me dat het kookboek van chef en ondernemer Eveline Wu (bekend van o.a. 24Kitchen) naar de drukker is. Dit betekent dat ik nu écht iets aan de pers kan laten zien en de echte grootste aankondiging van het boek gedaan kan worden. Bert controleert mijn persbericht op eventuele spelfouten en ondertussen maken mijn marketingcollega’s een digitaal inkijkexemplaar. Zo kunnen de pers en consument alvast een voorproefje krijgen op het boek vóór het in de (online) winkels ligt. Ondertussen schakel ik met het management van Eveline over de vervolgstappen.

10:00
Bezoek! Samen met mijn collega, acquirerend redacteur Claire heb ik een afspraak met een internationale chef waarmee we de mogelijkheden gaan bespreken om een boek te maken. Dit vind ik een van de tofste onderdelen van mijn werk. Het ontmoeten van nieuwe mensen met vaak een ontzettend inspirerend verhaal en op basis daarvan plannen uitwerken. Denk daarbij aan: Welk verhaal wil jij overbrengen aan het publiek? Welke visuele stijl past daarbij? Wat is een haalbare planning? Op welke pers en media mikken we en wat kunnen we zelf allemaal online doen om een zo groot mogelijk publiek te bereiken? Het allermooiste is natuurlijk wanneer het een mega succes wordt en we vele anderen kunnen inspireren.
Met de chef maken we een vervolgafspraak in een van zijn restaurants. Nog zo’n leuk onderdeel van mijn werk: omdat ik voornamelijk de marketing en PR voor onze kookboeken doe kom ik op veel bijzondere plekken waar ik de meest lekkere gerechten mag proeven.

12:00
Voor mijn aankomende boeklanceringen werk ik marketing- en promotieplannen uit. Ondertussen schakel ik met collega’s over het omslag voor de Nederlandse editie van de biografie van Britney Spears die dit najaar bij ons verschijnt. Hierna lunch ik met mijn collega’s die die dag ook op kantoor zijn.

14:30
Met mijn collega Claire ben ik in Amsterdam voor een afspraak met onze auteur Leroy van de Ree aka Voedingsweetjes en zijn management. 19 September verschijnt zijn boek waar nu keihard aan wordt gewerkt en we bespreken de voortgang en plannen.

16:30
Ik besluit om nog een wandeling te maken door Amsterdam. Het is een drukke dag geweest en even ontspannen hoort er ook bij. Ondertussen krijg ik leuk nieuws door van Food & Health uitgever Melanie: het boek Jouw Krachtige Brein van Charlotte Labee staat wederom op de nummer 1-positie in de Bestseller 60, de lijst met bestverkopende boeken in Nederland. Vervolgens pak ik de trein terug naar Utrecht.

Morgen weer een nieuwe dag!

Publicatie datum: september 2023